MV.zp.ua

Інформація для студентів факультету журналістики

Калькулятор расчета пеноблоков смотрите на этом ресурсе
Все о каркасном доме можно найти здесь http://stroidom-shop.ru
Как снять комнату в коммунальной квартире смотрите тут comintour.net

Виробництво фотоновин в інтернет-журналістиці

 
Чабаненко М. В. Виробництво фотоновин в інтернет-журналістиці / М. І. Ботнарева, М. В. Чабаненко // Держава та регіони : Науково-виробничий журнал. Серія «Соціальні комунікації». – Запоріжжя : КПУ, 2015. – № 3 (23). – С. 88–91.

 

У статті розглянуто зміни у презентації фотознімків, що слугують ілюстраціями до новин, у зв’язку з можливостями, які надає Інтернет. На основі аналізу досвіду роботи українських та зарубіжних мережевих видань з’ясовано, що стосовно виробництва фотоновин інтернет-журналістика, з одного боку, продовжує традиції друкованої преси, з іншого – заснувала нові підходи, деякі з яких вже стали типовими.

Ключові слова: інтернет-видання, інтернет-журналістика, фотоновини.

 

І. Вступ

Мультимедійність мережевих ЗМІ – яскраве явище, яке постійно набуває нових рис, а тому варте безнастанної уваги дослідників медіа-сфери. Серед форматів медіа-повідомлень, що посідають центральне місце в інтернет-журналістиці, слід окремо виділити фотографію. Як і тексти, фотозображення фактично завжди присутні в матеріалах інтернет-видань, причому останнім часом, будучи ефективним засобом візуалізації інформації, вони активно витісняють текст, зокрема у новинах.

Традиційне застосування фотографії у журналістиці давно і повною мірою вивчене. Робота з фотоілюстраціями до новин в онлайнових ЗМІ досліджена недостатньо: праці, присвяченні темі мультимедійності, торкаються цього аспекту, як правило, поверхово. Між тим, не підлягають сумніву серйозні трансформації, що підлягають ретельному всесторонньому вивченню. 

Цифрова епоха дала фотосправі взагалі, не тільки в мас-медіа, новий сильний імпульс. Про це пише М. О. Кривобок (Хоменко): «Сучасні новітні технології активно впливають на розвиток фотографії, пропонуючи нові форми зберігання та виведення зображення, його редагування. Потужні графічні програми дозволяють опановувати нові техніки роботи з фотографічним зображенням, тим самим переводячи нас на інший, більш якісний рівень візуального сприйняття» [2, с. 60]. Крім того, інтернет-ЗМІ мають суттєві переваги: «Фотокори газет або журналів зазвичай приносять із кожного редакційного завдання по кілька десятків знімків, із яких секретаріат друкованого видання може відібрати 1-2, від сили 5-7 робіт. Решта зберігається в архівах, аудиторія їх не бачить. Інтернет дає змогу показати набагато більше знімків, причому для цього навіть не обов’язково потрібна ціла окрема сторінка – достатньо налаштувати багатокадрове слайд-шоу» [4, с. 88].

О. Градюшко називає фотографію одним із основних засобів візуалізації в білоруських ЗМІ при тому, що «в сучасних інтернет-виданнях візуальний контент має значний пріоритет над текстовим і володіє найбільшим інформаційним потенціалом» [1, с. 51].

ІІ. Постановка завдання

У своєму дослідженні ми взяли за мету вивчити новітні підходи до роботи з фотозображеннями, що ілюструють інтернет-новини. Для цього були поставлені такі завдання: 1) проаналізувати використання фотоілюстрацій у новинах мережевих видань світу, країни, регіону; 2) виявити прийоми, що свідчать про специфіку саме інтернет-журналістики в цьому аспекті (порівнявши з пресою); 3) знайти інтернет-ЗМІ, що мають певні особливості використання фотоілюстрацій у новинах і спробувати визначити відповідні тенденції, з’ясувати причинно-наслідкові зв’язки їх появи; 4) підсумувавши результати, окреслити все різноманіття можливостей презентації фото в мультимедійному середовищі Інтернету, систематизувати дані. 

ІІІ. Результати

Для виконання вказаних завдань був проведений суцільний моніторинг стрічок новин 30 інтернет-видань протягом одного дня (7 вересня 2015 р.), а також вибірковий моніторинг протягом всього наступного за цим днем тижня. Крім того, здійснювався пошук сайтів з фотоновинами за допомогою популярного пошукача Google.

Перш за все, впадає у вічі та обставина, що повідомлення про останні події в інтернет-ЗМІ проілюстровані фотографічними зображеннями в абсолютно переважній більшості випадків. Винятки існують, але, в основному, це публікації, ілюстраціями до яких виступають інші мультимедійні елементи, – скріншоти, малюнки, зокрема карикатури, а також відеоподкасти. Вкрай рідко трапляються новини, представлені самим лише текстом! Прикладом може слугувати «Українська правда» pravda.com.ua, яка вочевидь (зважаючи на цю та інші ознаки) претендує за наближеність за стилем роботи до традиційної преси. Новини з фото на сайті «УП» мають спеціальну позначку і, як правило, містять не один, а декілька знімків. Інший приклад суто текстових новин вдалося знайти на сайті журналу «Український тиждень» tyzhden.ua.

На загал, підходи до презентації фотоматеріалів в інтернет-ЗМІ значно різноманітніші, а маса ілюстрацій є більшою, ніж у друкованих періодичних виданнях. Так у номері за 10-17.09.15 р. запорізької газети «Cуббота плюс», що виходить раз на тиждень, вийшло 50 матеріалів різних жанрів (ми не враховували рекламу та додаток «Гвозди»), з них лише 34 (68 %) були проілюстровані. Водночас інтернет-версія цієї газети – «Z-city» z-city.com.ua  – протягом одного тижня (з 7 по 13 вересня 2015 р.) опублікувала 91 матеріал, всі інтернет-публікації (100 %) супроводжувались ілюстраціями, в основному фотографічними (зрідка траплялися малюнки та інфографіка).

І все-таки побіжний огляд головних сторінок та сторінок із новинами інтернет-видань залишає враження значної подібності до використання фото в пресі. По-перше, на головних сторінках сайтів, так само, як і на перших сторінках газет, часто можна побачити порівняно великі знімки репортажного характеру, що анонсують найактуальніші на поточний момент події (наприклад, на сайтах «The Guardian» theguardian.com, УНІАН unian.ua, «Дзеркало тижня» dt.ua). По-друге, типовим новинним матеріалом залишається невеликий текст із однією фотоілюстрацією (наприклад, на сайтах «Сегодня» segodnya.ua, «Хвиля» hvylya.net та багатьох інших), також не рідкість в Інтернеті – фоторепортаж із кількома крупними звичайним способом заверстаними фотозображеннями (наприклад, такі матеріали є на сайті «Цензор.НЕТ» censor.net.ua в рубриці «Фото»). На цьому спільні риси і вичерпуються та починаються розбіжності.

Для анонсування публікацій про найважливіші події дня в інтернет-ЗМІ досить часто використовують не одне фото, а слайд-шоу з невеликою кількістю знімків (наприклад, на сайті «Радіо Свобода» radiosvoboda.org – три кадри, «Укрінформ» ukrinform – чотири, «ZIK» zik.ua і «Gazeta.ua» gazeta.ua – п’ять), що передбачають автоматичну зміну кадрів. 

Слайд-шоу влаштовують за допомогою спеціальних розширень для сайтів – слайдерів, які мають приблизно однакові структуру та принципи роботи. Головна різниця, крім розміру, полягає у наявності чи відсутності так званих «прев’ю» – зменшених копій наступних слайдів. 

Втім, згадане розширення застосовують і по-іншому. Так на сайті журналу «Фокус» focus.ua слайд-шоу «Топ-новина» розраховане на ручний перегляд і відображає численні обрані повідомлення з рубрики «Останні новини» (у стрічці виділені червоним). Крім того, внизу головної сторінки «Фокуса» розташовано інше слайд-шоу з анонсуванням рекомендованих редакцією публікацій, зокрема тих, які рекламують однойменний паперовий журнал. Цікаво, що за мультимедійними характеристиками матеріали, перехід на які забезпечує цей модуль, дуже різні, – серед них можна зустріти інфографіку, лонгрід, фотогалерею, відеоновини тощо.

Як виявилось, можливе застосування двох, або навіть трьох, слайд-шоу різного призначення на головній сторінці інтернет-ЗМІ. Скажімо, вже згаданий сайт телеканалу «ZIK» zik.ua друге своє слайд-шоу відводить для анонсування власних фоторепортажів, а третє – для реклами телепрограм. 

До не зовсім типових підходів до застосування технології слайд-шоу слід віднести досвід інтернет-видання «Телеграф» telegraf.com.ua: відповідний модуль на головній сторінці цього сайту на момент розгляду містив аж 16 кадрів, які гортались вручну, причому актуальні новини серед них були розбавлені легкими матеріалами, такими як анекдоти дня, рекомендаціями стосовно споживання продуктів восени щодо. 

Один із різновидів саме новинних слайд-шоу – стрічка невеликого розміру фотознімків із текстівками. Один із прикладів – відповідний модуль інтернет-видання «UAinfo» uainfo.org, що автоматично виводить 10 повідомлень, по п’ять одночасно. Таке слайд-шоу легко сплутати з так званими інформерами новин, за допомогою яких теж анонсують найважливіші повідомлення (як це робить інтернет-видання «Цензор.НЕТ» censor.net.ua). 

Слайд-шоу не на головних сторінках можуть використовуватись для зручної публікації кількох фотоілюстрацій до одного текстового повідомлення. Один із численних прикладів – матеріал «У Маріуполі почався грандіозний відлив» від 13.09.15 р., опублікований на сайті «Подробности» podrobnosti.ua. Подібним чином влаштовані фоторепортажі на сайті газети «День» day.kiev.ua.

Слайд-шоу на «Кореспонденті» korrespondent.net розташоване майже внизу головної сторінки, складається з п’яти кадрів, його призначення – анонсувати актуальні фотогалереї.

Для фотогалерей, які містять значну кількість знімків (або не так багато, але дуже великого розміру) інтернет-видання часто заводять окремі рубрики. Один із яскравих прикладів – той же «Кореспондент» korrespondent.net; фотогалереї це інтернет-видання оновлює щоденно, вони мають здебільшого репортажний характер, супроводжуються не просто текстівками, а повноцінними замітками, тому їх можна визначити як фотоновини. Інтернет-видання «Голос UA» в рубриці «Фото» подає фотоальбоми, кожен із яких містить від одного десятка до сотні та навіть більше знімків, текстівку від одного до кількох речень; сюжети також інформаційні. Подібні матеріали можна знайти і на сайті «Диалог» dialog.ua. Сайт «Факты и комментарии» fakty.ua має рубрику «Фотофакти», в якій теж опубліковані добірки новинних світлин. 

Сайт газети «Сегодня» segodnya.ua створив фотопроект, присвячений усього одній темі – військовому конфлікту на Донбасі. Редакція приймає любительські фото від аудиторії і таким чином уже зібрала понад 3000 знімків, що вражають уяву своєю реалістичністю. Кожен знімок має підпис, який з’являється лише при наведенні курсора на зображення. До новин цей проект має стосунок, звичайно, але відносний.

Нерідко розділи з фото й відео об’єднують під спільною рубрикою на кшталт «Мультимедіа», причому обидва формати виступають рівнозначно, незважаючи на більшу (на перший погляд) наочність відео. Це змушує міркувати про те, що зупинений кадр має свою окрему цінність – його можна уважно роздивитись, спокійно осмислити. В подібних спільних рубриках можуть також розміщувати аудіоподкасти, інфографіку, карикатури тощо (приклади – «Радіо Свобода» radiosvoboda.org, «Главред» glavred.info, «UNN» unn.com.ua та ін.).

Інтернет-видання, що мають сучасний дизайн, адаптований до планшетів та смартфонів із сенсорними екранами (наприклад, «USA Today» usatoday.com), часто нагадують таблицю, у якій головний акцент зроблено саме на фотозображеннях. Це добре відповідає останнім тенденціям до компресії інформації, забезпечити яку допомагає візуалізація. Особливо показовий стосовно цього інший англомовний сайт із новинами – «Newser» newser, на якому (у лівому нижньому куті «підвалу») навіть подано пояснення ставлення редакції: «Новин занадто багато. У Newser, ми вибираємо найбільш провокативні для роздумів і розважальні історії з сотень американських і міжнародних джерел і скорочуємо їх до заголовка, зображення і двох абзаців. <…> Читайте менше, дізнавайтеся більше». Остання фраза винесена під логотип сайту як слоган.

Схоже, цьому американському інтернет-ЗМІ вдалося висловити гасло, прийнятне для дуже багатьох мережевих видань у всьому світі, причому будь-якого масштабу. Серед запорізьких регіональних інтернет-ЗМІ, наприклад, з 2012 р. існує сайт «Фотофакт» photofact.in.ua, що подає новинні повідомлення місцевого значення у вигляді короткого тексту і значної кількості фотознімків (до кількох десятків).

Фотоновини виникли, звичайно, набагато раніше Інтернету; в традиційній пресі вони найбільш яскраво представлені у журналах, де фотоілюстрація до однієї новини може займати цілих дві сторінки (розворот). Веб-технології вдихнули у фотографію нове життя (у цьому переконують, насамперед, сайти з роботами професійних фотографів epa.eu, viiphoto.com, magnumphotos.com, photonewsagency.com, doubletruckmagazine.com, такі інтернет-ресурси як «ZUMA Press» zumapress.com та багато інших). Ясно, що це не могло не позначитись на журналістиці та на виготовленні фотоновин. Цікаво, що посилення мультимедійності часом пов’язане із застосуванням інтерактивних елементів. Так на сайті журналу «Країна» і газети «По-українськи» «Gazeta.ua» gazeta.ua знімки фотогалерей у рубриці «Фото» збільшуються при клікові на них. Фотогалереї на сайті «Форбс. Україна» forbes.net.ua влаштовані так, що користувач має можливість самостійно обирати формат перегляду – дивитися світлини одну за одною, або одночасно всі у зменшеному вигляді. На деяких сайтах наведення курсору на фото викликає його збільшення або поворот («PHOTOGRAPHY» photogrvphy.com) – світлини ніби «оживають», але тільки тоді, коли ми цього бажаємо.

IV. Висновки

Отже, фотозображення становлять досить популярний формат сучасної інтернет-журналістики. Підходи до використання цього формату різноманітні, умовно їх можна поділити на ті, що були перенесені до веб-середовища з традиційної періодичної преси, і ті, що виникли завдяки можливостям Інтернету. До перших належать: 1) ілюстрування коротких заміток невеликою кількістю простих фотознімків, а класичних репортажів – дещо більшою кількістю; 2) анонсування актуальних новин (вибір редакції) на головній сторінці сайту (аналог першої сторінки друкованого видання) світлинами репортажного характеру.

Переваги, які забезпечує Інтернет, зокрема дають змогу: 1) публікувати значну більшу кількість фотознімків, ніж у друкованих виданнях (в деяких випадках мова може йти про тисячі світлин в одному фотопроекті); 2) подавати практично в необмеженій кількості світлини великого розміру; 3) подавати фото у компактній формі – у вигляді слайдів або фотогалерей, коли у повний розмір розгорнута лише одна світлина, а решта з’являються автоматично або в результаті ручного гортання; 4) забезпечувати аудиторії зручний індивідуальний перегляд фотографій завдяки інтерактивним функціям розширень до сайтів, призначених для виведення фотознімків; 5) надавати опублікованим фотознімкам властивостей, що суттєво відрізняють їх від фотоілюстрацій у паперових виданнях, тим самим роблячи ознайомлення з ними більш привабливим і цікавим (збільшення або поворот світлини при наведенні курсора, спливання текстівки тощо).

Найбільш поширеними суто інтернетними способами презентації фотоматеріалів слід вважати слайд-шоу та фотогалереї, які у своїй основі мають приблизно однакові структуру та принцип влаштування. Інтернет-видання застосовують модулі слайд-шоу (слайдери), насамперед, для привернення уваги користувачів до найбільш важливих повідомлень про останні події, але це не єдина їх функція: в деяких випадках додаткові слайд-шоу слугують іншим завданням, зокрема переходу на окремі рубрики не новинного характеру. Фотогалереї зазвичай застосовують для складніших цілей – показу значної кількості світлин або світлин дуже великого розміру (іноді і те, й інше). Під фотогалереї часто відводять окремі рубрики.

Враховуючи потребу в компресії інформації та популярність візуалізації, до особливостей використання фотоілюстрацій в інтернет-новинах, які можна вважати проявом актуальних процесів медіа-сфери, слід віднести такі форми подачі новинних повідомлень, у яких акцент зроблено саме на зображеннях. Інтернет-видання з контентом, що складається лише з фотоновин, якнайкраще відповідає викликам сьогодення.

V. Перспективи дослідження

Дослідження в окресленому у цій статті напрямі можна продовжувати, простеживши залежність відвідуваності інтернет-видання від рівня професійності роботи з фотоілюстраціями.

На окрему увагу заслуговує питання потенціалу маніпулятивності у застосуванні фотоновин в Інтернеті. Адже, з одного боку, фотографія більш наочно передає зміст події, та нібито більш чесна. З іншого, висока вірогідність підробок і підтасовок. Якою мірою фотоматеріалам може бути притаманна імпліцитність у порівнянні з текстами? Міркуючи про візуальне сприйняття як важливу складову процесу пізнання навколишнього світу, В. І. Маханьков та А. О. Юштіна зауважують, що фотографія, відображаючи реальність, завжди тією чи іншою мірою спотворює її внаслідок інтенцій фотографа та впливу світобачення глядача. «Кожна культура створює свій власний світ сприйняття. У цьому світі формуються мільйони «реальностей» різних людей», – підкреслюють вони [3, с. 201]. Від цієї думки можна відштовхнутись, вивчаючи когнітивну цінність фотоповідомлень у Мережі. 

Список використаної літератури

1. Градюшко А. А. Современные средства визуализации контента в белорусских интернет-СМИ / А. А. Градюшко // Веснік БДУ, Сер. 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. – Мінск, 2015. – № 1. – С. 49–52. 

2. Кривобок (Хоменко) М. О. Фотографічне зображення як особлива форма організації візуальної інформації / М. О. Кривобок (Хоменко) // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – Харків : ХДАДМ, 2007. – № 7. – С. 54–61.

3. Маханьков В. І. Фотографія як спосіб відображення дійсності [Електронний ресурс] / В. І. Маханьков, А. О. Юштіна // Технологія і техніка друкарства. – 2009. – Вип. 4. – С. 192–202. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Titd_2009_4_27.pdf.

4. Чабаненко М. В. Застосування слайд-шоу в рубриках новин популярних інтернет-видань як  один із напрямів розвитку мультимедійності / М. В. Чабаненко // Держава та регіони : Науково-виробничий журнал. Серія «Соціальні комунікації». –  Запоріжжя : КПУ, 2010. – № 4. – С. 84–88.

 

Ботнарева М. И., Чабаненко М. В. Производство фотоновостей в интернет-журналистике

В статье рассмотрены изменения в презентации фотоснимков, которые служат иллюстрациями к новостям, в связи с возможностями, предоставляемыми Интернетом. На основе анализа опыта работы украинских и зарубежных сетевых изданий выяснено, что в плане производства фотоновостей интернет-журналистика, с одной стороны, продолжает традиции печатной прессы, с другой – основала новые подходы, из которых некоторые уже стали типичными.

Ключевые слова: интернет-издания, интернет-журналистика, фотоновости.

 

Botnareva M. I, Chabanenko M. V. Photonews production in online journalism

The article deals with the current changes in the presentation of photographs that serve as illustrations of news in online editions, which arise in connection with the opportunities offered by Internet technologies. Based on the analysis of experience of Ukrainian and foreign online publications it has found that in the production of photo news online journalism continues the traditions of the printed press, simultaneously establishes new approaches, some of which have become typical. Classical usage of photographs in online publications – it is a small amount of conventional images in short news, and several lots of them in reports; in addition - the announcements with large-size photographs of the most important posts in a visible place of the home page, that acts as an analog of front page of newspaper. New in the presentation of photographs begins with the fact that the Internet allows you to publish a much larger number of pictures and large ones, in a fairly compact form, convenient for viewing. According to the study, the most common forms of presentation of photo illustration in the Internet are slideshows and photo galleries, arranged mainly on a similar principle. Purposes of each of them are slightly different. If a slide show is mainly serves to announce the most significant messages, presented a selection of the editorial board, the purpose of the photo gallery is to show event by a plurality of images. The first is placed on the home page, the second - within a separate category. There are can be several modules of slide shows and photo galleries on one site. Publishing of photos on the Internet is often associated with the interactive features of these modules, which provide an individual comfortable viewing. To continue outlined in this article research, the authors suggest studying the dependence of site traffic from the professionalism of the work with photos, as well as the issue of cognitive values of photo news in comparison with the text news.

Keywords: online publication, online journalism, photonews.